Groeimogelijkheden in B2B e-Commerce.
De B2B E-commercemarkt groeit als nooit tevoren en die groei zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. Nadat de afgelopen jaren consumenten online hebben omarmd zien we nu ook in de zakelijke markt de ontwikkeling naar online sterk versnellen. Niet heel verrassend. De consumenten die het gemak van online hebben ervaren willen dit ook kunnen toepassen op de aankopen die zij voor hun werkgever doen. In de consumentmarkt hebben we gezien dat de meest succesvolle organisaties vol hebben ingezet op online. De verwachting is dat dit in de zakelijke markt niet anders zal zijn. We zien het verschil tussen bedrijven die profiteren en de bedrijven die achterblijven toenemen. Hoe ga je het groeipotentieel benutten, welke stappen moet je zetten en waar moet je op letten? Want ook hier geldt : Waar mogelijkheden zijn liggen ook uitdagingen!
“In de consumentmarkt hebben we gezien dat de meest succesvolle organisaties vol hebben ingezet op online. De verwachting is dat dit in de zakelijke markt niet anders zal zijn. “
Het draait om de klant, de klant en de klant.
De expertgroep Next-level B2B e-commerce 2019-2020 heeft onderzoek gedaan naar het groeipotentieel van B2B-organisaties en welke stappen zij moeten zetten om het verschil te maken. De bevindingen van de expertgroep sluiten aan bij de denkbeelden van EtPerron5. We delen dan ook graag de highlights van de expertgroep.
Het draait om de klant, de klant en de klant. Zorg dat je je (potentiële) klant leert kennen, ken zijn behoeftes en verwachtingen van vandaag, maar meer nog die van morgen. Zoek je klant continu op, valideer en leer van data, laat de techniek voor je werken en besef dat de kracht van je medewerkers het verschil maken.
De kracht zit in samenwerking en balans. Alleen ben je sneller maar samen kom je verder. De expertgroep onderscheidt 6 elementen om op te focussen : klantinzicht, organisatie, marketing, technologie, brand en data.
Verzeker je van een agile-mindset. Die is randvoorwaardelijk want verandering is de enige constante. Zorg dat je organisatie wendbaar en flexibel is om je continu aan te kunnen passen aan deze veranderingen.
B2B E-commerce transitie is geen ICT of marketingproject. Het is een transitie die, om succesvol te zijn, de hele organisatie raakt. Betrek vanaf het begin dan ook mensen vanuit oa HR, Sales en logistiek en werk SAMEN!
Zorg voor een digitale strategie die wordt omarmd op c-level. Stel ambitieuze doelstellingen. Definieer en draag helder het waarom en wat uit. De invulling kan vanuit het multi-disciplinaire team inhoud worden gegeven.
Denk groot, maar zet kleine stapjes en vier successen.
Link naar de bluepaper van expertgroep Next-level B2B e-commerce 2019-2020
Geef een reactie